Preloader Image
e-Monki
<<< wstecz

Innowacje w Dwójce


Roboty w szkole podstawowej? Niemożliwe? A jednak! Przyjęta 14 lutego br. przez Ministerstwo Edukacji Narodowej nowa podstawa programowa zakłada naukę elementów programowania już w klasach I - III szkoły podstawowej.

Dyrektor Szkoły Podstawowej nr 2 im. Jana Kochanowskiego w Mońkach Dariusz Jaworowski wyszedł naprzeciw zmianom w nowej podstawie programowej. Zakupił do szkoły 11 Ozobotów, które wprowadzają ucznia w świat programowania.

Ozobot to mały, inteligentny robocik, który rozpoznaje odpowiedni szereg kolorowych linii i podąża ich śladem. Uczniowie programują zadania rysując kolorowe kody(linie) na kartce papieru lub tablecie, które wykonuje robot. Ozoboty rozumieją jednak tylko narysowane linie i kody, kiedy są one niestaranne, robot nie wykonuje komend poprawnie: gubi się, zatrzymuje, jedzie w inną stronę. Ten mały robocik zabiera dzieci w niesamowitą przygodę rysowania, rozwiązywania problemów i pracy grupowej. Komendy wydawane Ozobotowi można również zaprogramować używając platformy OzoBlockly. Stworzony kod przesyłamy mu poprzez przyłożenie OzoBota do monitora komputera lub tabletu. Użycie Ozobota nie wymaga podłaczenia do WiFI, jak również skomplikowanego sprzętu lub okablowania. Wystarczy tylko Ozobot w komplecie z mazakami, kartką papieru lub planszą.

Dzięki wykorzystaniu Ozobotów na zajęciach uczniowie w namacalny sposób przekonują się o tym, że programowanie jest niezwykle praktyczną dziedziną wykorzystywaną w każdym obszarze ludzkiego życia. Programując robota uczniowie od razu widzą efekty swojej pracy, co stwarza im przyjaźniejsze warunki do przyswajania wiedzy na zajęciach.

Umiejętność programowania przynosi wiele korzyści uczniom z dysfunkacjami. Wyposaża ich w ważne umiejętności życiowe takie jak planowanie, przewidywanie tego co się wydarzy, wdraża do samooceny, poza tym rozwija kompetencje społeczne, uczy zasad dobrej współpracy, efektywnego rozwiązywania zadań w grupie. Jest to nie tylko rozwijanie umiejętności logicznego myślenia, kodowania, ale również ćwiczenie orientacji przestrzennej, empatii, koordynacji wzrokowo-ruchowej, percepcji wzrokowej, wdrażanie do wielozmysłowego rozwiązywania problemu i zadania, a przede wszystkim niesamowita zabawa. Uczniom ze spektrum autyzmu roboty pomagają w przezwyciężeniu zaburzeń emocjonalnych, niwelują trudności w zawiązywaniu właściwych relacji społecznych.

Dzięki Ozobotom lekcje stają się również bardziej angażujące i ciekawsze, nauczyciel jest w stanie zainteresować uczniów tematem i zachęcić do pracy na zajęciach.







<<< wstecz