Preloader Image
e-Monki
<<< wstecz

Co słychać u BIESa


Co niektórzy żywo interesują się samolotem PZL Bies, który jeszcze niedawno stał w centrum miasta, a obecnie jest remontowany w bazie lotniczej w Łasku. Przedstawiamy stan bieżący prac przy remoncie silnika.

Pierwsza próba „pozyskania” poprzez wymianę na inny samolot „Biesa” miała miejsce pod koniec 2008 roku. Władzom Pińczowa, bo stojący tam na pomniku samolot chciano pozyskać do Łasku, zaproponowano w zamian „Iskrę”. Jednak nie wzbudziło to u włodarzy Pińczowa zainteresowania.

Kolejne rozmowy przeprowadzili „Archeolodzy” w lipcu 2009 roku z burmistrzem Moniek. TS-8 „Bies” trafił na postument w Mońkach jako dar Aeroklubu Białostockiego i przez prawie 35 lat był ozdobą miasta (był to już drugi samolot jaki znalazł się na pomniku w tym mieście – pierwszym był prawdopodobnie Jak-18). Tu propozycję „Grupy” przyjęto ze zrozumieniem i wstępnie przystano na wymianę. Załatwienie potrzebnych dokumentów do przekazania samolotu TS-8 do Łasku oraz przydziału na „Iskrę”, która została wycofana z eksploatacji (po wypracowaniu resursu kalendarzowego) zakończyło się pełnym sukcesem pod koniec 2010 roku. Jednak tym razem warunki atmosferyczne nie pozwoliły na szybką realizację projektu. Ekipa z Łasku zawitała w Mońkach dopiero w maju 2011 r. by najpierw zdjąć „Biesa” ze starego postumentu, tak by na tym miejscu można było przygotować nowy cokół pod nowy samolot.

Płatowiec TS-8 „Bies” został dostarczony do Łasku w lipcu 2011 roku, zaś na jego miejscu w miejscowości Mońki stanął samolot szkolno-treningowy TS-11 „Iskra” n/b „1405” pozyskany z 1.OSL w Dęblinie. Samolot został rozmontowany przewieziony i złożony w miejscu docelowym przez członków „Grupy Archeo” z Łasku. Obecnie już „łaszczański” TS-8 „Bies” legitymuje się nr fab. 1E-0510 oraz n/b „0510”.

Dzięki pomocy Roberta Stachyry udało się ustalić dane dotyczące naszego "Biesa". Samolot o numerze fabrycznym 1E-0510 został wyprodukowany w 1959 roku. Jego pierwszym właścicielem było wojsko. Po zakończeniu wojskowej kariery został zakupiony przez APRL w 1966 roku. 28 czerwca 1966 r zarejestrowano go pod znakami SP-CMA, na których latał do 20 marca 1969r. Nasz "Bies" był pierwszym tego typu samolotem zarejestrowanym w Polskim Rejestrze Państwowym Statków Powietrznych.

Prawdopodobnie lotniczą aeroklubową karierę zakończył w Areoklubie Białostrockim skąd trafił na pomnik do Moniek. Po wieloletnim "staniu" na cokole jego stan jest dość „opłakany”, oprócz doszczętnie wyszabrowanych kabin nie posiada ani klap ani lotek, ale trwają prace nad jak najwierniejszym ukompletowaniem samolotu.

Przedstawiamy stan bieżący prac przy remoncie silnika. Komentarz zbyteczny.
http://archeolask.pl - kliknij aby zobaczyć zdjęcia wyremontowanego silnika


<<< wstecz